Bine ați venit la Moara Cibin

  • office.sibiu@boromir.ro

  • Luni - Vineri 8:00 - 14:00

  • Rolul avertizorului în interes public

Pot exista situații în care salariații Societății Moara Cibin S.A pot deține informații referitoare la încălcări ale legii, dar ezită să le dezvăluie de teama unor consecințe negative pe care le-ar putea atrage asupra lor. Dar avertizare în interes public nu înseamnă doar informații cu privire la încălcări efective ale legii, ci și informații cu privire la potențiale încălcări ale legii care sunt susceptibile să se producă în cadrul societății Moara Cibin S.A.

Societatea Moara Cibin  S.A pune la dispoziția salariaților care au informații referitoare la încălcări ale legii, inclusiv suspiciuni rezonabile, cu privire la încălcări efective sau potențiale ale legii, care s-au produs sau care sunt susceptibile să se producă în cadrul societății, un canal intern de raportare, prin care să semnaleze sub protecția anonimatului.

Cadrul legal de siguranță pentru avertizorul de integritate este asigurat de Legea nr. 361/2002, privind protecția avertizorilor în interes public.

  • Legislație

LEGE 361 16/12/2022 – Portal Legislativ

  • Sinteză privind avertizorul de integritate

A. Avertizorul în interes public -Salariatul societății Moara Cibin S.A care efectuează, cu bună credință, o raportare sau divulgă public informații referitoare la încălcări ale legii, obținute în context profesional.

B. Principiile care guvernează protecția raportărilor privind încălcări ale legii, în conformitate cu art. 4 din Legea nr. 361/2022 sunt următoarele: a) principiul legalității; b) principiul responsabilității; c) principiul imparțialității; d) principiul bunei administrări; e) principiul echilibrului; f) principiul bunei-credințe; g) principiul nesancționării abuzive; h) principiul bunei-conduite.

C. Faptele ce reprezintă încălcări sunt stipulate în art. 3 din Legea nr. 361/2022, privind protecția avertizorilor în interes public.

D. Evidența raportărilor la nivelul Societății Moara Cibin S.A se va realiza potrivit art.7 din Legea nr. 361/2022, prin registrul unde se înscriu raportările.

E. Cine poate face raportarea: La nivelul societății Moara Cibin S.A, poate avea calitatea de avertizor orice persoană angajată în cadrul societății care sesizează cu bună credință presupuse/posibile încălcări ale legii,  fiind convins de realitatea stării de fapt sau că fapta constituie o încălcare a legii;

F. Raportările privind încălcări ale legii  sunt stipulate în cuprinsul art. 5 (1) din Legea nr. 361/2022, respectiv următoarele: a) raportarea internă se realizează în conformitate cu prevederile art. 9 și art. 10 din Legea nr. 361/2022; b) raportarea externă se realizează potrivit dispozițiilor art. 12 din Legea nr. 361/2022.

Raportarea privind încălcări ale legii se efectuează, în principal, prin intermediul canalelor interne de raportare existente. Avertizorul în interes public care efectuează o raportare privind încălcări ale legii poate alege, însă, între canalul intern de raportare și canalul extern de raportare.

G. Cui se adresează raportarea: Raportarea privind încălcări ale legii poate fi adresată, la alegere, alternativ sau cumulativ, după cum urmează:

(G.1)Procedura privind raportarea internă în cadrul Societății Moara Cibin S.A se realizează în conformitate cu prevederile art. 10 din Legea nr. 361/2022.

Obligațiile Societății Moara Cibin S.A privind soluționarea raportărilor primite, potrivit art. 13 din Legea nr. 361/2022: a) primește, înregistrează, examinează și răspunde la raportări, scop în care a desemnat o persoană pentru gestionarea avertizărilor de interes public; b) efectuează acțiuni subsecvente referitoare la încălcări ale legii; c) asigură confidențialitatea raportării; d) asigură păstrarea raportărilor pe o perioadă de 5 ani de la momentul înregistrării pentru a permite efectuarea de verificări suplimentare; e) menține contactul cu avertizorul în interes public, în vederea solicitării de informații suplimentare și informării, potrivit prevederilor art.3 pct. 14; f) informează avertizorul în interes public cu privire la modalitatea de soluționare a raportării.

(G2) Procedura privind raportarea externă: Raportarea prin canale externe de raportare se realizează potrivit dispozițiilor art. 12 și art. 17 din Legea nr. 361/2022, prin Autoritățile competente. Avertizorul în interes public are posibilitatea de a opta pentru raportare internă  prin în cadrul Societății Moara Cibin S.A sau raportare externă la ANI.

(H) Garanții legale privind protecția avertizorului: Potrivit art. 22 alin. (1) din Legea nr. 361/2022, este interzisă orice formă de represalii împotriva avertizorilor în interes public, amenințări cu represalii sau tentative de represalii, în special cele care privesc: a) orice suspendare a contractului individual de muncă ori a raportului de serviciu; b) concedierea sau eliberarea din funcția publică;  c) modificarea contractului de muncă sau a raportului de serviciu; d) reducerea salariului și schimbarea programului de lucru; e) retrogradarea sau împiedicarea promovării în muncă sau în funcția publică și a dezvoltării profesionale, inclusiv prin evaluări negative ale performanței profesionale individuale, inclusiv a funcționarilor publici, sau prin recomandări negative pentru activitatea profesională desfășurată; f) aplicarea oricărei alte sancțiuni disciplinare; g) constrângerea, intimidarea, hârțuirea; h) discriminarea, crearea unui alt dezavantaj sau supunerea la un tratament inechitabil; i) refuzul de a transforma un contract de muncă pe o perioadă determinată într-un contract de muncă pe durată nedeterminată, în cazul în care lucrătorul a avut așteptări legitime că i s-ar oferi un post permanent; j) refuzul de a reînnoi un contract de muncă pe o perioadă determinată sau încetarea anticipată a unui astfel de contract; k) cauzarea de prejudicii, inclusiv la adresa reputației persoanei în cauză, în special pe platformele de comunicare socială, sau pierderi financiare, inclusiv sub forma pierderii oportunităţilor de afaceri și a pierderii de venituri; l) includerea pe o listă sau într-o bază de date negativă, pe baza unui acord sectorial sau la nivel de industrie, formal sau informal, care poate presupune că persoana în cauză nu își va găsi, în viitor, un loc de muncă în respectivul sector sau în respectiva industrie; m) rezilierea unilaterală extrajudiciară a unui contract pentru bunuri sau servicii, fără a fi îndeplinite condițiile în acest sens;  n) anularea unei licențe sau a unui permis;  o) solicitarea de efectuare a unei evaluări psihiatrice sau medicale.(2) La cererea avertizorului în interes public cercetat disciplinar, în termen de maximum un an de la data raportării, baroul din circumscripția locului de desfășurare a activității avertizorului în interes public asigură asistența judiciară gratuită pe parcursul procedurii disciplinare.

Raportările pot fi transmise prin orice mijloc de comunicare (posta electronică dedicată, e-mail: daniela.pana@boromir.ro, fax, call-center, poștă, prin efectuarea unei înregistrări a conversației într-o formă durabilă și accesibilă, sub rezerva consimțământului avertizorului în interes public, printr-o transcriere completă și exactă a conversației, sau utilizarea unei linii telefonice sau un alt sistem de mesagerie vocală în care conversațiile nu pot fi înregistrate, persoana desemnată are obligația de a întocmi un proces-verbal de transcriere completă și exactă a conversației,  s.a.). În situația în care avertizorul alege o modalitate de sesizare transparentă, acesta își asumă eventuala deconspirare.

                   0269/229651; 0742219760